AI, Data & Automation

Frigiv flere ressourcer med AI, Data & Automation

Vi kan hjælpe med at automatisere din virksomheds administrative arbejdsopgaver, som ofte er gentagne, ensartede og tunge. I får, eksempelvis, frigivet mere tid til medarbejderne, bedre kvalitet i jeres arbejdsprocesser og reduceret responstiden mod jeres kunder og det giver flere tilfredse kunder og gladere medarbejdere.

Hvad er Automation og RPA?

RPA (Robotic Process Automation), Kontorrobotter, Datadrevet Innovation, Artificial Intelligence, Machine Learning, Process Mining og Workflow er alle teknologier vi har samlet under betegnelsen Automation og er områder, hvor vi kan levere alt lige fra analyse, til udvikling, implementering og drift.

Automatisering er en software eller kontorrobot som kan lave gentagne og repetitive handlinger på en computer, ligesom et menneske kan. Denne software kan navigere på en skærm og eksempelvis sende e-mails, udføre copy/paste handlinger, åbne og lukke programmer eller hente og beregne data på tværs af systemer.

Den kan efterligne en medarbejders beslutningsgrundlag og handlinger ved at bruge og interagere med programmer i computerens system. Det kan eksempelvis være gentagne og ofte tunge administrative opgaver som betaling af regninger, søge refusion ved sygdom eller flexjob, opretning af kunder eller varer, udføre kontroller, opdatere rapporter og meget andet.

Få en gratis RPA foranalyse og se gevinsterne ved at arbejde med automation

Kontakt os

Gevinster ved Automation og RPA

Med brug af AI, RPA og intelligent automatisering får du mulighed for at levere produkter og services, som tidligere var for komplekse, ressourcekrævende eller tidskrævende. Teknologierne øger din organisations evne til hurtigt at tilpasse sig forandringer i markedet, ændrede kundebehov og interne prioriteter. Du kan skalere nye initiativer hurtigere, reducere time-to-market og skabe en mere fleksibel forretningsmodel.

Lad digitale “robotter” håndtere de gentagne og manuelle opgaver, der stjæler tid og energi i hverdagen. Med RPA og AI kan du frigive værdifuld tid til dine medarbejdere, så de kan fokusere på opgaver, der kræver kreativitet, faglighed og menneskelig indsigt. Det giver plads til innovation, styrker forretningen og gør hverdagen mere meningsfuld for den enkelte.

Større databaseret indsigt i dine processer giver dig et solidt grundlag for at træffe mere præcise og strategiske beslutninger. Ved at udnytte data på tværs af systemer og siloer får du et klart billede af, hvor der er flaskehalse, spild og optimeringspotentiale. Når data aktiveres intelligent, bliver beslutninger ikke kun hurtigere – de bliver også bedre. Det handler om at skabe transparens, understøtte forretningen og sikre, at teknologi arbejder for dig – ikke omvendt.

Når trivielle og gentagne opgaver automatiseres, får medarbejderne mere tid til det, de brænder for – faglige udfordringer, problemløsning og værdiskabende arbejde. Det skaber højere engagement, øger motivationen og styrker både den enkelte og teamets performance. Resultatet er en mere attraktiv arbejdsplads, hvor faglighed og arbejdsglæde går hånd i hånd.

Digitale robotter udfører opgaver præcist som de er programmeret – hver gang. Det reducerer menneskelige fejl, sikrer ensartede processer og styrker efterlevelsen af både interne retningslinjer og eksterne krav. Resultatet er en mere robust og pålidelig drift, hvor compliance og datasikkerhed bliver en integreret del af forretningsprocesserne.

Når processer automatiseres, kan dine services leveres hurtigere og mere effektivt – uanset tidspunkt på døgnet. Kunderne oplever kortere ventetid, færre fejl og en mere smidig interaktion med din organisation. Samtidig frigives tid til medarbejderne, så de kan fokusere på de mere komplekse og værdifulde henvendelser. Det skaber ikke kun en bedre kundeoplevelse, men også en fornemmelse af professionalisme og kvalitet i hver eneste kontakt.

Klik her og dyk ned i vores Automation & RPA Framework– og se, hvordan I kan skabe målbar værdi med struktur, fokus og de rette værktøjer.

Hvorfor vælge Automation og RPA?

Med en Automation implementering kan din virksomhed eller organisation høste en masse fordele, da kontorrobotter kan arbejde hurtigt og hele døgnet med markant nedsat  risiko for fejl. EN RPA løsning er nem og hurtig at implementere og kræver begrænset involvering af egen it-afdeling. Generelt kan RPA effektivisere processer i mange forskellige forretningsfunktioner i kundeservice, HR, bogholderi, med flere og i mange forskellige brancher.

Vi har stor erfaring og arbejder meget med vores kunder i bl.a. Offentlig administration, Forsvar & BeredskabPension, Bank og Forsikring. Automation skal ikke erstatte medarbejdere men være en solid støtte i deres daglige arbejde og da automatisering frigør ressourcer hos medarbejderne, kan de i stedet for rutineprægede opgaver, nu fokusere og bruge deres kompetencer på sjovere og mere værdiskabende opgaver. Kundesager bliver håndteret og afsluttet langt hurtigere og med en højere kvalitet og det giver en langt højere kundetilfredshed.

Ønsker I at komme i gang med automatisering og RPA?

Hvis I endnu ikke har et setup til automatisering, starter vi med en enkel og struktureret analyse og sammen finder vi de 3-5 bedste kandidater til automatisering – altså de opgaver, der giver mest værdi at starte med. Hver kandidat bliver vurderet ud fra, hvor meget den gavner forretningen, og hvor nem eller svær den er at bygge og på den måde får I et klart overblik over, hvor det giver bedst mening at begynde.

Når I er klar til at gå videre med de automatiseringskandidater, vi sammen har vurderet som de bedste, starter vi udviklingsfasen. Her kan vi – alt efter behov – begynde med et mindre Proof of Concept (PoC) forløb, hvor vi tester og beviser, at teknologien og løsningen fungerer i praksis. Det giver jer tryghed og et solidt fundament, inden vi skalerer op.

Når automatiseringen skal sættes i drift, rådgiver vi om alt fra licenskøb til opbygning af de rette roller og ansvarsområder. Vi hjælper også med at etablere en klar styringsstruktur for fremtidige automatiseringsinitiativer, så jeres indsats bliver både bæredygtig og skalerbar.

Med den rette software er det både enkelt og værdifuldt at automatisere manuelle processer. Men for at skabe reel forandring er det vigtigt at have styr på hele processen:

  • Identificér de processer, der bremser jer.
  • Forstå, hvor automatisering giver mest værdi.
  • Gennemfør implementeringen effektivt.
  • Sørg for træning og forankring i organisationen.
  • Mål løbende på effekten og justér undervejs

Det er sådan, I skaber varig forandring – fra kompleksitet til klarhed.

Få den rette hjælp fra vores RPA eksperter

Få den rette hjælp til at automatisere jeres systemer og arbejdsprocesser, for der kan være mange indgange til automation og i mange tilfælde, er du måske allerede i gang med automatisering i en eller anden grad. Vi har mange års erfaring med Automation og RPA-udvikling og vi kan hjælpe dig, uanset om du har været i gang i længere tid, er nystartet men måske ikke rigtig lykkedes, eller hvis du slet ikke er startet op endnu. Vi har både forretningsmæssige og tekniske eksperter til at hjælpe dig, uanset hvad navnet på teknologien er.

Kasper Lynge Jacobsen
Kasper Lynge Jacobsen
Head of Data

Projekter indenfor data, automation og AI

Sikker og effektiv streamingtjeneste til Telenor Stream

feb 24, 2025, 14:18
Title : Sikker og effektiv streamingtjeneste til Telenor Stream
Button label :

 

Kort version

  • Projektledelse og analyse: Sopra Steria ledede udviklingen af Telias MyBusiness portal ved at analysere kundebehov og markedstendenser, samt implementere en kundeorienteret tilgang til design og funktionalitet.
  • Design og udvikling: Sopra Steria stod for design og udvikling af den nye brugerflade, implementering af et fleksibelt og personligt system samt integration af nye funktioner som digitale guider.
  • Kontinuerlig forbedring og support: Sopra Steria har leveret løbende support og optimering, herunder feedback-loop og struktur for fortsat udvikling, hvilket har resulteret i øget kundetilfredshed og effektivitet.

Baggrund og kundens situation

Telenor, som er en af de største teleselskaber i Danmark, lancerede i 2020 den opdaterede version af sin streamingtjeneste, Telenor Stream. Tjenesten giver kunderne mulighed for at streame tv-kanaler, film, serier og sport på en række forskellige enheder, herunder tablets, computere, smartphones, Samsung Smart TV, Apple TV og Chromecast. Målet med tjenesten var at skabe en platform, der kunne levere en fleksibel og brugervenlig streamingoplevelse på tværs af flere teknologier og enheder.

En af de største udfordringer for Telenor var, at streamingtjenesten fra starten skulle kunne fungere effektivt på flere platforme, som hver især brugte forskellige teknologier og havde forskellige krav. Der blev derfor anvendt både egenudviklede og tredjepartsprodukter til at understøtte LiveTV, OnDemand og Pay per View funktionalitet og for at sikre den nødvendige kvalitet i leveringen og kontinuerligt forbedre tjenesten, indgik Telenor et samarbejde med Sopra Steria for at optimere systemernes kvalitet, testning og implementering.

Hvad Sopra Steria har bidraget med

Sopra Steria’s opgave begyndte med en grundig gennemgang og evaluering af Telenor Stream-systemet, herunder udviklingsmiljøer, kodekvalitet, testdata, automatiserede og manuelle tests samt systemudrulning. Formålet var at etablere et solidt fundament for at kunne tilbyde pålidelige og effektive streamingtjenester, samtidig med at man kunne håndtere de teknologiske kompleksiteter, som de mange platforme medførte.

Sopra Steria introducerede nye teknologier og værktøjer til at forbedre test- og udviklingsprocessen, og i tilfælde af behov for specialiseret ekspertise blev teamet styrket med relevante kompetencer som devops engineers, testautomatiserere og coaches. Et vigtigt element var at arbejde tæt sammen med Telenors udviklingsteam for at sikre, at der blev skabt en optimal kompetenceoverførsel, og at al dokumentation blev opdateret og tilpasset for at imødekomme både interne og eksterne krav.

Derudover blev der arbejdet intensivt på at automatisere testprocesserne for at sikre hurtigere og mere pålidelige opdateringer af streamingtjenesten. Dette gjorde det muligt at få hurtigt feedback på eventuelle problemer, samtidig med at det sikrede en stabil og effektiv leverance på tværs af de forskellige platforme.

Hvad skabte det af værdi?

Sopra Steria’s indsats resulterede i en markant forbedring af Telenor Stream-tjenestens kvalitet og funktionalitet. Med den implementerede løsning opnåede Telenor en hurtigere udviklingsproces og mere stabile og sikre leverancer, som gjorde det muligt for dem at sikre en mere konsekvent og fejlfri funktionalitet på tværs af de mange enheder og platforme, som tjenesten blev tilgængelig på.

For at opretholde og fortsat forbedre kvaliteten af streamingtjenesten leverer Sopra Steria Quality as a Service og denne service omfatter vedligeholdelse og videreudvikling af testautomatiseringsrammerne samt opdatering af QA-strategien. Sopra Steria arbejder tæt sammen med Telenor for at sikre, at alle systemer kører optimalt, og at der løbende kan implementeres forbedringer baseret på feedback og nye krav. En yderligere fordel for Telenor er, at de nu har muligheden for at overtage systemet og den udviklede infrastruktur, når de er klar til at håndtere det internt.

Dette gør Telenor i stand til at være mere selvkørende i fremtidige udviklingsprojekter, samtidig med at de opretholder høj kvalitet og effektivitet i streamingtjenestens drift og vedligeholdelse. Sopra Sterias engagement i Telenor Stream har været med til at skabe en mere robust og fremtidssikret streamingtjeneste, der understøtter Telenors strategi om at levere en pålidelig og brugervenlig service til deres kunder.

Har du brug for en digital samarbejdspartner som er vi klar til at hjælpe dig.

Læs mere om vores mange andre referencer

Telenor: ALFA Røde kors og lektiehjælp Statens Vejvæsen: En digital tvilling i 3D REMA 1000's digitale løsning

Tags :
  • automatisering
  • Brugeroplevelse
  • Cloud-løsning
  • DevOps
  • Digital transformation
  • Fleksible Systemer
  • Kundeorienteret
  • TelenorStream