Automation & RPA framework

Fra idé til skalérbar automatisering

Skab den ønskede indsigt for automatisering. Effektivisering gennem automatisering er i alle organisationers dagsorden og i den forbindelse giver det rigtig god mening at skabe en data-drevet procesindsigt med Proces Mining og Work Flow. Der kan hurtigt og på et objektivt grundlag lede frem til de procestrin, der kan udbedres og dem der allerede er egnede kandidater til automatisering.

Vores RPA-framework er skabt til organisationer, der vil arbejde struktureret, effektivt og værdidrevet med automatisering. I får hjælp til at identificere de rette processer, afprøve teknologien i praksis og opbygge et setup, der kan vokse med jeres forretning. Det betyder færre fejl, bedre compliance, gladere medarbejdere – og mere tid til det, der virkelig skaber værdi.

Vores Automation Framework

Hos Sopra Steria bruger vi et gennemprøvet framework som fundament i vores automatiseringsprojekter. Det dækker fire centrale områder, der tilsammen sikrer, at automatiseringen bliver både intelligent og effektiv. Frameworket tilpasses jeres unikke setup og behov fra starten – det er ikke en standardløsning, men noget vi bygger sammen og er desuden agilt og iterativt, så vi hele tiden kan justere, udvikle og forbedre i takt med jeres behov.

Kontakt os


Herudover skal der sikres en overordnet governance model, således styring af de overordnede rammer kan sikre at interne og eksterne krav overholdes. Det giver de bedste forudsætninger for at kunne skalere automatiseringsindsatsen.

Der laves en klar automatiseringsstrategi, som kommunikeres ud til de områder som indgår I automatiseringen. En Business case bør der laves, som udspringer af strategien. Prioriteringen af de enkelte processer til automatisering vil ofte være styret af business casen, men andre faktorer kan også spille ind og som du kan se i afsnittet ’Gevinster ved Automation’ ovenfor. Ressourcestyring skal sikre, at du får det maksimale ud af dine ressourcer, ved at sørge for at der hele tiden er nok at lave og nok til at lave det der er planlagt.
Vi anbefaler at du holder ”RUS”, eller ”Robot Udviklings Samtaler”, med jeres robotter for at følge op på deres performance og potentiale, på samme måde som du gør med dine medarbejdere. Er der potentiale for at automatisere processen yderligere, ved at lave en procesoptimering? Er der kommet en teknisk smartere måde at gøre noget på, som kan forbedre processen på?
Du bør jævnligt besøge afdelinger og finde automatiseringskandidater, ligesom du bør etablere en måde, hvorpå forretningen kan komme med forslag til jer. Du skal etablere en standard for kravspecifikationen, og definere hvad den skal indeholde, og om den også skal bruges som vedvarende dokumentation. Du skal tage stilling til hvordan ændringsønsker rapporteres ind, og hvordan skal de beskrives og håndteres. Vurdér om ændringen optimalt løses ved ændring af RPA, system eller forretningsprocessen.

Sådan skaber du værdi med automatisering

Udvælg dine processer og identificer de procedurer, som er komplicerede, omkostningstunge eller ineffektive – og ranger dem derefter ud fra forretningsværdi og teknisk kompleksitet. Det giver et klart overblik over, hvor automatisering vil give størst effekt og hvor det bedst kan betale sig at starte. På den måde sikrer du hurtige gevinster og får skabt momentum i din digitale effektivisering.
Er der andre organisationer som har haft succes med at automatise lignende processer. Brugerdrevet udvikling giver værdi for selve løsningen, da du ved at involvere de brugere, får indsigt i deres dagligdag, behov og arbejdsprocesser. I skal ud og mærke de reelle brugere så der bygges noget, der rent faktisk tages i brug og som vil skabe den største værdi.
For at lykkes med automatisering er det afgørende, at medarbejderne er med hele vejen – både fagligt og mentalt. Sørg for at tilbyde målrettet efteruddannelse og kompetenceudvikling, så de forstår teknologien og ser mulighederne i den. Lige så vigtigt er det at kommunikere klart og åbent om formålet med automatiseringen og den værdi, den skal skabe – både for forretningen og for den enkelte. Når medarbejderne føler sig informeret og involveret, øges engagementet og sandsynligheden for, at løsningen bliver en succes.

Allerede fra første automatiserede proces bør I begynde at måle på, om den skaber den ønskede effekt. Ved at følge de foruddefinerede nøgletal kan I hurtigt se, om arbejdsgangene er blevet mere effektive, og hvor der eventuelt skal justeres. Det giver jer ikke bare dokumentation for værdien, men også et solidt grundlag for at forbedre og skalere løsningen over tid. Målrettet opfølgning er en vigtig del af at sikre langsigtet succes med automatisering.

Klar til at skabe reel værdi med automatisering?

Uanset om I er i opstarten eller klar til at skalere, kan vi hjælpe jer med at få struktur på indsatsen, skabe overblik over potentialet og sikre, at løsningen bliver forankret og målt. Fra brugerdrevet udvikling og prioritering af processer til governance og effektmåling – vi står klar til at guide jer hele vejen. Vil du høre mere om, hvordan vores Automation & RPA Framework kan bringes i spil hos jer – eller hvordan I kommer i gang på den rigtige måde – så tag fat i Kasper Lynge på +45 61 66 99 01 eller kasper.lynge@soprasteria.com

Kontakt os

Vores ekspertise

Sopra Steria tilbyder en bred vifte af tjenester inden for en række områder. Gør dine udfordringer til muligheder, gerne med os og vores eksperter, der er opdateret på discipliner og teknologitrends. Læs mere om os og vores mange projekter.

AI, Data & Automation  Datakompetence  Datadrevet Innovation Machine Learning  Data & Analytics

 

Udvalgte kunde referencer

Læs mere om de spændende projekter vi har løftet sammen med vores kunder

Digital transformation af B2B selvbetjening hos Telia

Sikker og effektiv streamingtjeneste til Telenor Stream

Telenor: ALFA sikrer stabil mobilnetværk og cybersikkerhed


Designsystem som transformationsværktøj

Datadrevet virksomhedsanalyse og udvikling af dataplatform for Stokke

Røde Kors’ digitale platform for globalt samarbejde

Udvikling og implementering af ABAservice app

Statens Vejvæsen: BOLC - en digital tvilling i 3D

Procesautomatisering hos Hovedstadens Beredskab

 

Trade Point: Minimerer antallet af systemer og omkostninger med Microsoft Dynamics 365

Vipps og MobilePay – et stærkt samarbejde for fremtidens betalingsteknologi

Sampension: Den digitaliserede pensionskasse

Trackunit: Global kundehåndtering i skyen