|
Læsetid: minutter
Kort version - Projektledelse og analyse: Sopra Steria ledede udviklingen af Telias MyBusiness portal ved at analysere kundebehov og markedstendenser, samt implementere en kundeorienteret tilgang til design og funktionalitet.
- Design og udvikling: Sopra Steria stod for design og udvikling af den nye brugerflade, implementering af et fleksibelt og personligt system samt integration af nye funktioner som digitale guider.
- Kontinuerlig forbedring og support: Sopra Steria har leveret løbende support og optimering, herunder feedback-loop og struktur for fortsat udvikling, hvilket har resulteret i øget kundetilfredshed og effektivitet.
|
Baggrund og kundens situation
Telenor, som er en af de største teleselskaber i Danmark, lancerede i 2020 den opdaterede version af sin streamingtjeneste, Telenor Stream. Tjenesten giver kunderne mulighed for at streame tv-kanaler, film, serier og sport på en række forskellige enheder, herunder tablets, computere, smartphones, Samsung Smart TV, Apple TV og Chromecast. Målet med tjenesten var at skabe en platform, der kunne levere en fleksibel og brugervenlig streamingoplevelse på tværs af flere teknologier og enheder.
En af de største udfordringer for Telenor var, at streamingtjenesten fra starten skulle kunne fungere effektivt på flere platforme, som hver især brugte forskellige teknologier og havde forskellige krav. Der blev derfor anvendt både egenudviklede og tredjepartsprodukter til at understøtte LiveTV, OnDemand og Pay per View funktionalitet og for at sikre den nødvendige kvalitet i leveringen og kontinuerligt forbedre tjenesten, indgik Telenor et samarbejde med Sopra Steria for at optimere systemernes kvalitet, testning og implementering.
Hvad Sopra Steria har bidraget med
Sopra Steria’s opgave begyndte med en grundig gennemgang og evaluering af Telenor Stream-systemet, herunder udviklingsmiljøer, kodekvalitet, testdata, automatiserede og manuelle tests samt systemudrulning. Formålet var at etablere et solidt fundament for at kunne tilbyde pålidelige og effektive streamingtjenester, samtidig med at man kunne håndtere de teknologiske kompleksiteter, som de mange platforme medførte.
Sopra Steria introducerede nye teknologier og værktøjer til at forbedre test- og udviklingsprocessen, og i tilfælde af behov for specialiseret ekspertise blev teamet styrket med relevante kompetencer som devops engineers, testautomatiserere og coaches. Et vigtigt element var at arbejde tæt sammen med Telenors udviklingsteam for at sikre, at der blev skabt en optimal kompetenceoverførsel, og at al dokumentation blev opdateret og tilpasset for at imødekomme både interne og eksterne krav.
Derudover blev der arbejdet intensivt på at automatisere testprocesserne for at sikre hurtigere og mere pålidelige opdateringer af streamingtjenesten. Dette gjorde det muligt at få hurtigt feedback på eventuelle problemer, samtidig med at det sikrede en stabil og effektiv leverance på tværs af de forskellige platforme.

Hvad skabte det af værdi?
Sopra Steria’s indsats resulterede i en markant forbedring af Telenor Stream-tjenestens kvalitet og funktionalitet. Med den implementerede løsning opnåede Telenor en hurtigere udviklingsproces og mere stabile og sikre leverancer, som gjorde det muligt for dem at sikre en mere konsekvent og fejlfri funktionalitet på tværs af de mange enheder og platforme, som tjenesten blev tilgængelig på.
For at opretholde og fortsat forbedre kvaliteten af streamingtjenesten leverer Sopra Steria Quality as a Service og denne service omfatter vedligeholdelse og videreudvikling af testautomatiseringsrammerne samt opdatering af QA-strategien. Sopra Steria arbejder tæt sammen med Telenor for at sikre, at alle systemer kører optimalt, og at der løbende kan implementeres forbedringer baseret på feedback og nye krav. En yderligere fordel for Telenor er, at de nu har muligheden for at overtage systemet og den udviklede infrastruktur, når de er klar til at håndtere det internt.
Dette gør Telenor i stand til at være mere selvkørende i fremtidige udviklingsprojekter, samtidig med at de opretholder høj kvalitet og effektivitet i streamingtjenestens drift og vedligeholdelse. Sopra Sterias engagement i Telenor Stream har været med til at skabe en mere robust og fremtidssikret streamingtjeneste, der understøtter Telenors strategi om at levere en pålidelig og brugervenlig service til deres kunder.
Har du brug for en digital samarbejdspartner som er vi klar til at hjælpe dig.
Læs mere om vores mange andre referencer
Telenor: ALFA Røde kors og lektiehjælp Statens Vejvæsen: En digital tvilling i 3D REMA 1000's digitale løsning