REMA 1000's digitale løsning: et skridt mod fremtidens effektive arbejdsgange

| Læsetid: minutter

Kort version

  • Effektiv implementering af ServiceNow: Sopra Steria samarbejder med REMA 1000 om at implementere ServiceNow-platformen, hvilket har givet virksomheden et samlet, effektivt arbejdsredskab på tværs af afdelinger.
  • Automatisering og optimering: Sopra Steria udviklede chatbot-løsninger og en ny portal til butiksansatte, som har lettet arbejdsprocesser og øget brugen af digitale løsninger i butiksdriften.
  • Øget kontrol og besparelser: Ved hjælp af ServiceNow's projekt- og porteføljestyring har REMA 1000 opnået bedre kontrol, reduceret overlap i projekter og opnået betydelige besparelser, samtidig med at leverandørstyring er blevet mere effektivt digitaliseret.

Baggrund og kundens situation

REMA 1000 har implementeret et IT-værktøj, der forenkler arbejdsdagen for medarbejderne, samtidig med at virksomheden opnår besparelser og øget effektivitet gennem en overskuelig digital platform.

Siden 2015 har Sopra Steria leveret ServiceNow som en service til REMA 1000. Denne service omfatter forvaltning, videreudvikling, projektledelse og strategisk rådgivning. ServiceNow er blevet en central del af REMA 1000s IT-miljø og fungerer som en "arbejdsprocessmotor" på tværs af virksomhedens forskellige forretningsområder ved at samle data i en enkelt digital platform. Løsningen anvendes nu til flere og flere processer og vinder hurtigt popularitet internt i REMA 1000. Dette har ført til, at både igangværende og planlagte projekter vokser i omfang, og de er nu tættere på virksomhedens daglige drift og værdikæde.

Hvad Sopra Steria bidrog med

Sopra Steria implementerede, i samarbejde med REMA 1000, ServiceNow-platformen, som nu anvendes på tværs af organisationen. Dette har resulteret i et effektivt og samlet arbejdsredskab, der skaber merværdi for alle afdelinger.

Platformen understøtter blandt andet sagshåndtering, omfattende forretningsprocesser, automatisering af arbejdsopgaver, sikring af kvalitet i arbejdsflowet, intern kontrol, samt giver overblik over risikostyring, forretningsstyring, projekt- og porteføljestyring. Desuden sikrer platformen håndtering af GDPR-relaterede oplysninger.

Sopra Steria har også udviklet en chatbot samt en ny portal for butikkens ansatte. Ved at involvere medarbejderne i butikkerne, kortlægge deres behov og teste løsningen sammen med dem, har disse løsninger fået stor anvendelse blandt butikkens personale.

Hvad skabte det af værdi?

  • En enklere hverdag for butikkens ansatte: REMA-ansatte kan nu udføre opgaver med hjælp fra en intelligent assistent, chatrobotten, som de nemt tilgår via Workplace Messenger. En stor fordel er, at de nu bruger færre værktøjer, da IT-platformen løbende opdateres i den nye butiksportal.
  • Øget samarbejde: De centrale teams inden for økonomi, logistik og IT arbejder alle i samme løsning. Forskellige afdelinger kan nu handle varer og samarbejde effektivt og transparent på tværs af organisationen.

  • Øget kontrol: Med ServiceNow's projekt- og porteføljestyringsværktøjer har REMA kunnet identificere overlap mellem projekter, hvilket har medført store besparelser og en mere ren IT-miljø. Tidligere komplicerede processer ved samarbejde med leverandører i forskellige lande er nu digitaliseret via ServiceNow's Vendor Risk Management, hvilket sparer REMA's kvalitetsafdeling meget tid. Kun afvigelser som udløbne certifikater eller uafsluttede opgaver kræver opfølgning. Dette har givet REMA bedre kontrol over leverandørerne og indkøbene.

Fakta

  • 60 % af varerne til butikkerne er automatiseret.
  • Tusindvis af timer er sparet årligt, da manuelle processer som adgangskontrol og -anmodninger er blevet automatiseret.
  • 99 % hurtigere løsningstid for lokale prissænkninger, hvilket mindsker spild og er godt for miljøet.

Rasmus Halvor

Rasmus Halvor

Director of Sales And Business Development