Hvad vi kan

Hos Sopra Steria er vi specialister i at levere skræddersyede digitale løsninger, der skaber værdi og gør en forskel. Vi kombinerer strategisk rådgivning, avanceret teknologi og innovation for at hjælpe vores kunder med at opnå deres mål. 

Vi hjælper med at virksomheder når ambitioner om fx:

- Øge digitalisering af forretningen
- Øge produktiviteten uden af skulle tilføre flere hænder
- Opnå højere kunde- og medarbejdertilfredshed
- Bedre anvendelse af data til optimering af processer og kunderejser 

Vores kerneydelser 

Applikations-
modernisering

Vi hjælper organisationer med at modernisere deres it-systemer gennem gennemprøvede metoder, dygtige konsulenter og solid erfaring fra komplekse projekter i både den offentlige og private sektor.

Automation & RPA

Automation, RPA, Machine Learning, Proces Mining og Workflow er teknologier vi har god erfaring med og hvor vi kan levere alt fra analyse, udvikling, implementering og drift.

 

System Development

Vi leverer digitale løsninger til vores kunder i både den offentlige og private sektor. Vores specialister kan rådgive og hjælpe med løsninger i hele spændet fra arkitektur til udvikling.

Architecture og Integration Motorvej der er kan lede de rejsende på deres vej set fra oven

Architecture & Integration

Vi er førende inden for digital transformation og har et kompetent team, der har opnået solid erfaring gennem en lang række projekter inden for integrationsområdet.

AI, Data & Analytics

Vi hjælper jer med at udnytte data fuldt ud – med AI som motor. Få indsigt, beslutninger og innovation drevet af intelligent dataanalyse

Forretningsudvikling

Vi forstår kompleksiteten i store organisationer og arbejder i spændingsfeltet mellem forretningsbehov og teknologiske muligheder.

Vi sætter stor pris på et tæt samarbejde og mener, at de bedste resultater skabes gennem dialog. Derfor tilbyder vi altid et møde, hvor vi kan drøfte, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

Kontakt os

Kundereferencer

Fra legacy-applikation til fremtidssikret løsning

nov 28, 2025, 15:32
Title : Fra legacy-applikation til fremtidssikret løsning
Button label :

Kort version:

  • Applikationsmodernisering – erstatte en legacy-applikationen med en ny løsning, som er lettere at vedligeholde og fremtidssikret.
  • Brugerfokus og effektivitet – adressere faktiske brugerbehov og fjerne unødvendige funktioner.
  • Integration og driftssikkerhed – sikre integration med ESDH, regnskab og betalingssystemer samt overholde interne driftstandarder.

Lead-ansvarlig: Per Holst

 

En kunde stod i en lidt uheldig situation. De var nødt til at finde en løsning for en eksisterende applikation, som ikke længere kunne hostes på samme platform efter årsskiftet. Applikationen kunne ikke nedlægges, og udviklingsteamet var allerede i gang med at omskrive en anden applikation under samme forudsætninger.

Vi trådte til for at kigge på mulighederne og potentielt løfte efterfølgende opgaver. Vi definerer ikke en løsning, som vi ikke selv kan gennemføre, samtidig forventer vi heller ikke, at vi automatisk får opgaven.

Analyse af moderniseringsmuligheder og strategiske valg

En analyse af applikationen og data viste, at applikationen som minimum skulle leve videre i yderligere 12 år. Spørgsmålene var: Hvad kan vi gøre? Kan vi hjemtage applikationen som den er (dvs. Rehost)? Eller kan vi …

  1. Retire – nedlægge applikationen
  2. Retain – beholde applikationen, som den er, hostet samme sted (status quo)
  3. Rehost – flytte applikationen til et andet driftcenter, evt. cloud, men med samme operativsystem
  4. Replatform – flytte applikationen til en ny platform, fx en anden cloud-service
  5. Repackage – beholde applikationen, men opdatere frameworks
  6. Refactor – omskrive dele af applikationen, evt. containerize; dvs. repackage + replatform + lidt ekstra
  7. Rearchitect – ændre applikationen, så den passer ind i en ny arkitektur og drager fordel af nye muligheder
  8. Rebuild – redesign + rewrite: omskrive applikationen med samme funktionalitet, så vidt muligt one-to-one
  9. Replace – erstatte den eksisterende applikation med en ny løsning, designet ud fra aktuelle og fremtidige behov

Vi kunne hurtigt strege de to første punkter og på grund af nogle tekniske vanskeligheder blev de næste fem muligheder også udelukket. Vi stod derfor tilbage med valget mellem Rebuild og Replace. Yderligere analyse viste, at forskellen i udviklingstimer mellem de to muligheder var forsvindende lille, men at fordelene ved Replace langt oversteg hvad den eksisterende applikation kunne tilbyde.

Vi kunne genbruge en del af det eksisterende udviklingsteams arbejde i forbindelse med Replace, herunder integrationer og datamigrering. Det ville også gøre applikationen nemmere at vedligeholde internt fremadrettet.

Brugerindsigter, integrationer og prioritering mod en sikker lancering

Ved at vælge Replace fik vi integration til ESDH-system, regnskabssystem, opkrævnings- og betalingssystemer. Vi lyttede til brugerne for at finde deres pain points, så vi kunne adressere dem. Det giver ikke mening at implementere en ny løsning på samme måde, hvis brugsmønsteret i virkeligheden er anderledes.

På den operative side blev interne standarder respekteret. Hvis der opstod problemer, kunne man på normal vis fremsøge logdata.

Application Triage

Med en hård og tæt deadline måtte vi vurdere, hvilke dele af applikationen der var absolut nødvendige ved lanceringen, og hvilke dele der kunne implementeres efterfølgende.

Det viste sig, at dele af den oprindelige applikation ikke længere var nødvendige. Ved at vælge Replace kunne vi også undlade at implementere disse. Selv om tiden var knap, nåede vi at levere en MVP, som også var testet inden deadline. Undervejs fandt vi endda en løsning, så vi kunne lukke det eksisterende system ned inden årsskiftet og samtidig have mulighed for en forlænget build- og testdeadline. Det gav lidt mere ro i en travl periode.

Tags :
  • Applikationsmodernisering
  • Legacy