Robotterne har været her længe – men anvender du dem optimalt i din virksomhed?

af Sopra Steria Danmark
| Læsetid: minutter

Flere virksomheder har anvendt Robotic Process Automation (RPA) længe og med god grund. RPA giver store som små virksomheder mulighed for at automatisere front-office og back-office opgaver. Dermed opnås større præcision, større effektivitet og mindre nede-tid, da robotter kan arbejde 24 timer i døgnet alle årets dage.

RPA kan derfor være med til at skabe frie midler og større arbejdsglæde blandt vores medarbejdere, da repetitive opgaver kan automatiseres. RPA-området udvikler sig løbende og samspillet mellem robot og menneske giver uanede muligheder for at optimere jeres virksomhed – hvis I har den rette indsigt i mulighederne.  

Unattended vs Attented robots?

Brugen af RPA har tidligere været meget fokuseret omkring den traditionelle workflow-automation. Repetitive opgaver der kunne gives til en robot og løses uden brug af menneskelig interaktion ved at følge step-by-step regler. Disses automationer udføres af Unattented robots. 

Unattented Robots

Unattented robots er som navnet også foreslår robotter, der kan køre uden opsyn. Disse robotter tager sig af opgaver, der ikke kræver menneskelig indblanding og kan eksekvere en proces fra start til slut. I et standard setup vil man se robotterne køre på virtuelle maskiner med egne systemadgange, administreret fra et orkestreringsværktøj, der sørger for, at de rigtige processer bliver eksekveret på de rigtige tidspunkter. Unattended robotter kan arbejde 24-7, 365 og tidskrævende processer kan derfor køre uden for den normale arbejdstid, så de er klar til, når virksomhedens medarbejdere møder på arbejde.  

Som RPA-området har udviklet sig, er der kommet en ny og interessant spiller på banen, nemlig Attented robots. Her er ideen ikke længere at automatisere hele processen, men i stedet at hjælpe vores medarbejdere med at løse små delopgaver i en meget større proces. Denne robot kan hjælpe med alt fra at hente relevant information om den kunde, medarbejderen taler med til at kopiere data fra Excel til en applikation eller et website. 

Attended Robots

En attented robot kører på medarbejderens egen maskine og har derfor ikke sin egen systemadgang. Denne vil derfor arbejde på vegne af medarbejderen og bliver startet, når brugeren har brug for det. Her taler vi om processer, hvor robotten enten klargør eller overtager en opgave fra medarbejderen alt imens medarbejderen kan fokusere på opgaver, der kræver menneskelig interaktion.  
 
RPA behøver dog ikke at være enten attented eller unattented. Mange virksomheder arbejder med både attented og unattented robotter og i nogle tilfælde, giver det også mening at have en attented robot, der kan samle data hos brugeren og derefter starte en unattented robot, som kan afslutte processen. I tabellen nedenfor ses forskellige scenarier præsenteret fra en virksomhed helt uden robotter til de forskellige kombinationer.  

Samspillet mellem mennesker og robotter

 

Meget naturligt vil det næste spørgsmål være, hvordan man vælger den rette proces, og om robotten skal være unattend, attented eller en kombination?   

Kom godt i gang med RPA

Hvor skal man så vælge at starte? RPA har et utrolig bredt potentiale og for at give lidt inspiration, har vi samlet nogle eksempler på anvendelsesmuligheder, der ligger indenfor RPA, i figuren herunder.

Robotter i forskellige industrier og funktioner


Start altid med at kortlægge den proces, du tænker, er kandidat til automatisering. Gode proceskandidater vil ofte opfylde en eller flere af følgende kriterier.   

  1. Processer der optager vores medarbejdere i lang tid, hvortil deres kompetencer ville give mere værdi et andet sted, kan være gode kandidater. 
  2. Processer der udføres ofte, som nemt kan standardiseres og følger regelbaserede beslutninger, kan være gode kandidater.
  3. Processer, hvor medarbejdere har mange manuelle indtastninger, kan med fordel automatiseres, så man nedsætter risikoen for tastefejl. 
  4. Til sidst vil processer med struktureret input være at foretrække, da robotter er fantastisk gode til at arbejde med filer som Excel, CVS og XML.

Artiklen er skrevet af tidligere Sopra Steria ansat Asge Pontoppidan Darr.

RPA’s hurtige og effektive løsninger er kommet for at blive og hvis du kunne tænke dig at vide, hvordan RPA og Automation kan skabe værdi hos dig og din virksomhed, samt hvilken type der passer bedst, er du meget velkommen til at kontakte os på +45 61 77 70 70 eller på mail: rasmus.halvor@soprasteria.com

Kontakt os


Du kan også læse mere om RPA, Automation og Process Mining og hvordan det kan skabe værdi til din virksomhed.

Tiltræk de bedste medarbejdere Frigiv ressourcer med Process Mining 

Skal din nye kollega være en robot? Automation & RPA

Search