Field Service skaber overblik i jeres servicevirksomhed

| Læsetid: minutter

Ønsker I at optimere jeres servicevirksomhed og øge kundetilfredsheden så kan Field Service som er en del af Dynamics 365 platformen hjælpe jer på vej. Læs i denne blog om vores gode erfaringer hos en kunde med kørende teknikere.

Efter opstart af et Field Service projekt hos en kunde der producerer palletering, sortering og robotsystemer til industrien, fik kunden skabt overblik og struktur på servicekontrakterne ved at konsolidere historik, PDF-kontrakter og videns artikler på servicekundernes lokationer i Dynamics 365 Field Service modulet.

Det centrale for denne virksomhed var at digitalisere planlægningen af teknikere og sætte strøm til de fleste processer ved at understøtte opgaver hos teknikere med elektroniske arbejdsordrer og mobile klienter med on/offline adgang til hele arbejdsgangen.

Hermed fik de kørende teknikere også en længe ventet mulighed for at afslutte dokumentationen pr. sag med tidsregistrering og materialeforbrug direkte ude hos kunden, frem for en tung arbejdsbyrde efterfølgende sidst på dagen.

Hvilken værdi skaber Field Service systemet?

  • Rejsetiden reduceres i gennemsnit ved at planlægge jobs tæt på teknikerens placering. Dette sparer tid, ressourcer og minimerer Co2 udledning samt unødigt vedligehold på køretøjer som følge af gentagne besøg og ad hoc stjernekørsel.
  • Forbedret løsningsrate allerede ved 1. besøg ved altid at have de rigtige reservedele, instruktioner og kompetencer på plads, når teknikeren ankommer på kundens lokation.
  • Øget kundetilfredshed ved mere præcise ankomsttider, transparens på udført arbejde og forebyggende vedligehold på produkterne.
  • Mulighed for optimeret planlægning fra dispatcher til teknikere og standardisering med øget kvalitet i besøg via check skemaer og målinger på on-site besøg

Hvorfor skal du som virksomhed vælge Field Service?

  • Overblik over sager, ressourcer og arbejdsordrer
  • Bedre match på kompetencer i forhold til opgaver (skill-set baseret tilgang)
  • Præcis registrering af timer og forbrug der sikrer høj indtjening pr. servicebesøg
  • Håndtering af eksterne kontakter (eksterne servicevirksomheder)
  • Automatisering af manuelle rutiner – digitalisering af processer
  • Integrationer til øvrige interne og eksterne systemer (ERP, HR, telefoni/kontaktcenter etc.)
  • Mobile App’s med offline-funktionalitet

Use cases og bruger-roller i fokus

Dynamics 365 platformen arbejder med flere standardroller, hvor der styr på rettigheder og sikkerhed. Det betyder således at brugergrænseflader kan tilpasses så hver brugerrolle oplever systemet med udgangspunkt i netop deres opgaver og behov i dagligdagen. Den fokuserede tilgang følger brugerne både på kontoret og ude i felten på de mobile klienter. Man kan vælge at dele data åbent blandt kollegaer, eller tildele adgang via nogle sikkerhedsroller, som matcher interne og eksterne teknikere eksempelvis.

Livscyklus for en arbejdsordre

Arbejdsordren (WorkOrder) er et centralt element i løsningen, hvor Dynamics 365 Field Service understøtter alle faser i arbejdsordrens livscyklus ved at registrere de aktiviteter og tilstande en arbejdsordre gennemgår fra kunden eller et IoT-device genererer en servicesag til den løses af en tekniker til afslutning og opfølgning samt fakturering udsendes til slut-kunden.

 

Match tekniker skill-set og opgavetyper

Det er god idé at få Field Service systemet konfigureret rigtigt, så det kan foreslå et match mellem jeres ledige ressourcer og serviceopgaver ved planlægning af arbejdsordrer. Det kan være dyrt hvis man sender en tekniker afsted som ikke passer til opgaven eller det kræver lang transport til kunden. En god Field Service løsning omfatter samspil mellem mange parametre med indbyrdes afhængigheder - det kan virke uoverskueligt. Her kan Sopra Steria hjælpe med at skabe struktur i processerne og navigerer jer sikkert igennem via dialog og implementere skill-sets og serviceopgaver ind i Microsoft Dynamics 365 standarder. Endelig kan I aktivere et overblik over planlagte ruter og følge status på kørsler, igangværende opgaver og trafik på live kort, alt efter hvilke rettigheder brugeren får tildelt.

 

Start op på Field Service gradvist og oplev gevinsten undervejs

Field Service kan gøre en stor forskel for jeres overblik og medarbejdertilfredshed i virksomheden. Det er nemt at komme i gang. Ofte har man fokus på få, udvalgte business drivers og digitaliserer gradvist relevante områder og oplever samtidig en gevinst undervejs i forløbet.

Hvis du kunne tænke dig at vide, hvordan Field Service kan skabe værdi hos dig og din virksomhed, samt hvilken konfiguration der passer bedst, er du meget velkommen til at kontakte os, så tager vi en uforpligtende snak.

 

Forfatter

Tidligere medarbejder i Sopra Steria, Alex Pedersen

Search