Stil dig selv disse 6 spørgsmål, når du skal finde den rette CRM-løsning

| Læsetid: minutter

Som konsulent har jeg det privilegium at møde mange virksomheder indenfor mange forskellige brancher. Derfor har jeg også efterhånden et godt overblik over, hvilke spørgsmål, der presser sig på, når virksomhederne ser ind i at implementere nye løsninger. Alle spørgsmål er valide, men her kan du læse om de overvejelser, der giver værdi for dig at have med i ligningen, når du stiller spørgsmålene.


”Hvad gør de andre?”

Mange virksomheder starter typisk med at spørge: ”Hvad gør de andre?”. Well… alle de andre, spørger faktisk om præcis det samme. Det er altid et lidt tricky spørgsmål. Selvom jeg har arbejdet som Microsoft Dynamics Konsulent i 10 år og ”produktet” er det samme og jeg har systemet samt alle funktionaliteter på rygraden, så kan anvendelsesmulighederne være vidt forskellige.

Jeg har erfaring med Customer Journey, Pipeline-rapportering til ledelsen, tilbudsprocesser, målstyring, NPS scores, produkthåndtering, kontaktcenterløsninger og meget mere. Alle processer varierer fra virksomhed til virksomhed, men indeholder samme fundamentale elementer, så spørg mig gerne: ”Hvad gør de andre?” og bliv inspireret!


”Hvad har virket for de andre?”

Hvad de andre gør, kan være en vigtig kilde til inspiration, men det opfølgende spørgsmål, er mindst lige så vigtigt: ”Hvad har virket for de andre?”. Det er nemlig hér værdien ligger! Som konsulent har jeg været en del af mange implementeringer og langt de fleste, er heldigvis succesfulde, men det er dit held, at jeg også har erfaring med, hvad der ikke fungerer. Den viden skal komme dig til gode. Så spørg mig og udfordr mig - jeg ved typisk, hvad der skal til for, at du lykkes. Jeg kan gøre dig opmærksom på de faldgruber, der er i de forskellige løsninger, så du ikke ender med at betale for noget, der ikke lever op til dine forventninger.


”Hvad får man ud af boksen?”

Er bestemt et spørgsmål, du skal stille! Hvis det er muligt, er det nemlig altid en god ide at holde sig indenfor standardproduktet. Brug gerne tid på at sætte dig ind i, hvad du får med som standard, da det som udgangspunkt er mere økonomisk. Frem for at udvikle på systemet, kan det være en bedre fremgangsmåde, at tilpasse virksomhedens arbejdsprocesser.  

Udviklingen skal vedligeholdes, og typisk holder du dig til det konsulenthus, der har implementeret systemet. Systemtilpasninger er mere taknemlige at arbejde med end systemudvikling, og disse vil du, med tiden, kunne udføre selv.


”Hvad kan jeg forlange?”

Langt de fleste virksomheder sætter et projekthold op omkring en ny implementering. Det kan være en kostelig affære, men som regel kan det godt svare sig at udpege én eller flere til at være med på ”lær”. Du kan som kunde godt forlange, at dine tilknyttede konsulenter underviser dig, mens systemet bygges. Konsulenter er midlertidige, så det er en god idé at have en med på holdet, som kan varetage løsningen, når konsulenterne er færdige. Der er en god investering at være med fra start!


”Hvor hurtigt kan jeg nå mine mål?”

Målene med implementeringen af et nyt system, afklares typisk i den Business Case, der udarbejdes før opstart. Men spørgsmålet om, hvor hurtigt kunden kan indfri sine mål, skal jeg ofte arbejde lidt med. Jeg har ressourcerne. Jeg kan sagtens sørge for, at du har et system ASAP, og at det opfylder alle dine krav. Men et system, som er klar til brug, er ikke det samme som, at du er klar til at bruge systemet. Undervurdér ikke hvor meget tid Change Management i din organisation vil kræve for at få fuldt udbytte af systemet, og læg så gerne lidt ekstra tid til. Inddrag dine brugere, undlad at spare på undervisning, og lad mig rådgive dig give dig input til, hvad der skal til for at blive ”køreklar”.


”Hvad kan en konsulent hjælpe mig med?”

Om det er en ny implementering eller videreudvikling af dit eksisterende systemlandskab, så lad mig hjælpe dig med overblikket. Jeg har prøvet det mange gange og jeg vil se det som min fornemmeste opgave at hjælpe dig igennem minefeltet af beslutninger. Jeg er først og fremmest rådgiver og mit primære mål er, at dit projekt lykkes for dig.

Som konsulent hos Sopra Steria sætter jeg en ære i at give dig den bedst mulige rådgivning. Jeg bruger den tid, der skal til for at sætte mig ind i din virksomhed og dine behov, for at vi sammen kan finde den rigtige løsning til dig. Jeg besvarer gerne alle dine spørgsmål og sørger for, at du føler dig tryg i hele forløbet. 

Forfatter

Tidligere medarbejder i Sopra Steria, Julie Andersen

Læs flere relevante artikler om CRM

Sopra Steria modtager EMEA ServiceNow pris
- Field Service skaber overblik i jeres servicevirksomhed
-
 
Hvilken oplevelse giver du dine kunder, når de onboardes i din virksomhed?

Search