Quality assurance og testing af HBO MAX

af Sopra Steria Danmark
| Læsetid: minutter

WarnerMedia lancerede deres streamingtjeneste HBO MAX i USA og Sydamerika forinden deres lancering i Europa. Her havde de flittigt benyttet QA testing og validering på deres streamingtjeneste, da det er kritisk for deres succes at den bliver modtaget så godt som muligt hos slutbrugeren. Ud fra dette kunne de konstatere at omhyggelig og dedikeret testing er absolut afgørende, for at kunne eksekvere en succesfuld lancering af streamingtjenesten i Europa.

Testing som er en del af quality assurance (QA) og quality management (QM)-rubrikken, overordnet set, er et nødvendigt redskab til at reducere risikoen for dårlig kvalitet af software. QA testing er nødvendig igennem en hel Software Development Life Cycle også kendt som SDLC. Test processen går konkret ud på at planlægge hvad, hvordan og hvor der skal testes, efterfulgt af en analyse af de komponenter, der skal testes.

Derefter skal testene designes og tilrettelægges, så det ligger inde for det planlagte scope. Når disse tests er klargjort, skal testene eksekveres og resultater logges og gemmes. Hvis der findes fejl og mangler (bugs) undervejs, skal de rapporteres og dokumenteres så grundigt som muligt, så dialogen mellem tester og udvikler fungerer optimalt. Til sidst rapporteres der på selve testprocessen og der gives et overordnet overblik i, hvordan de planlagte tests gik så diverse interessenter kan få det fuld indblik i processen.  

Vil du vide mere? Kontakt os her

Hvad bidrog Sopra Steria med?

Sopra Steria var til stede som testers under de to store regionale lanceringer af streamingtjenesten HBO MAX, en lang række kritiske udgivelser af indhold (fx House of the Dragon) og efterfølgende som testers til drift og vedligeholdelse af tjenesten. Her bistod Sopra Steria ikke kun som in-country testers i samtlige lande i Europa, for at sikre kvaliteten af produktet i hvert land, men også som testers til generelt at arbejde med deres platform på tværs af landegrænser og ultimativt på et globalt plan.

Tjenesten blev gennemtestet på alle populære enheder og operativsystemer (Windows/iOS/Android mobiler, tablets, bærbare, casting-enheder, TV) og ud over testarbejdet blev fremgangsmåden, hvorpå QA-arbejdet blev udført, dokumenteret til internt brug til senere afbenyttelse og oplæring. Projektet bredte sig over 1,5 år og Sopra Steria var involveret i samtlige store milepæle i dette tidsrum, først lanceringen af tjenesten i Nordeuropa og Spanien (d. 26. oktober 2021) og efterfølgende Central Europa (d. 8. marts 2022). Undervejs blev der lavet større tiltag og ændringer af tjenesten, som skulle valideres for at produktet kunne forbedres i sin helhed. Sopra Steria var fortsat involveret i drift og vedligeholdelse af tjenesten som tester efter lanceringen i Europa, hvilket indebar regelmæssig validering af nye versioner af tjenesten som kontinuerligt blev videreudviklet.




Hvilken værdi skabte QA testing?

Teamet som Sopra Steria stillede til rådighed, blev hurtigt en integreret del af hele QA-landskabet hos kunden og der var en god dialog med udviklerne og de andre QA valideringsteams i de resterende dele af verdenen, hvor der ofte blev udbyttet ressourcer og viden, skulle behovet opstå. I hele processen var der blevet opsporet og indberettet over tusinde af ”tickets” ifm. fejlrapportering og forslag til forbedringer. Disse fund har været med til at tjenesten er blevet forbedret med tiden.

Kunden fik en realistisk oplevelse, muliggjort af de mange landsspecifikke testers, af platformen i alle de lande hvor tjenesten blev lanceret og fik sikret at deres streamingtjeneste fik en god modtagelse i Europa generelt.

Om kunden - Warner Bros. Discovery,

Warner Bros. Discovery, Inc. (WBD) er et Amerikansk multinationalt medie og underholdningsselskab, det blev formet efter WarnerMedia og AT&T blev sammenflettet med selskabet Discovery, Inc. d. 8. april 2022. Heri blev HBO MAX én af deres mange produkter og en af verdens største streamingtjenester.

I cannot recommend this group of people enough. I've worked with most of them between 1-2 years and have found them to be very tech-savvy, knowledgeable and quick to ramp up.” - Mark Kalet - Senior Manager of Quality Assurance, Direct to Consumer, Warner Bros. Discovery.

 

Artiklen er skrevet af tidligere Sopra Steria ansat Martin Stæhr

 

Vil du vide mere om QA og software testing eller søger sparring til hvordan QA kan fange fejlene inden du udgiver dit software produkt, så kontakt os nu på +45 61 77 70 70 eller på mail: rasmus.halvor@soprasteria.com

Kontakt os

Læs flere artikler her

CFO gør brug af kunstig intelligens HoloLens kan ændre din måde at arbejde på 

RPA sparer 13 årsværk Frigiv ressourcer med Process Mining Brændende Platforme

Search