Ny i Sopra Steria Danmark

af Christer Rauh - Marketing
| Læsetid: minutter

Ny i Sopra Steria Danmark

”Hej, jeg hedder Christer, jeg er den nye i Marketing”… Det er en sætning, jeg har sagt virkelig mange gange de seneste tre uger.

”At være ny”: Nye ansigter, lære sine nye kollegaers navne (udenad), nye processer, produkter/ydelser, hvor står kaffemaskinen og hvem er Susanne egentlig?! Det er både spændende, angstprovokerende, sjovt, frustrerende fordi man gerne vil i gang, men ikke altid kan og 1.000 andre tanker og følelser, som også hører med til at være ny. Man er meget på, men til gengæld sover man også virkelig godt om natten.

Som mangeårig freelancer, har jeg har været ”ny” mange gange, og i meget forskellige typer af virksomheder. Men at være ”ny” i Sopra Steria, er helt klart en af de virksomheder, hvor det har været ”nemmest” for mig at starte op. Og nu tænker du sikkert, at det siger jeg nok til alle. Og det gør jeg måske også, men i dette tilfælde er det nu rigtigt nok.

Informationsflowet i opstarten er altid massivt, men jeg er aldrig blevet taget så godt imod som her og jeg er i den grad, blevet inkluderet af hjælpsomme og smilende kollegaer - i både arbejdsmæssig og social kontekst. Alle har været meget opmærksomme på at byde mig velkommen og ivrigt dele deres ekspertise med mig, så jeg efterhånden er ved at have alle brikkerne til puslespillet og skal ”bare” have sat dem sammen. ”Power of Sharing” er en stor del af kulturen hos Sopra Steria, som jeg kan mærke, alle virkelig tager ansvar for – både internt og mod samarbejdspartnere og kunder.

Fra Hurtig til ihærdig

Jeg har arbejdet med marketing i IT-branchen i mange år og selvom skiftet til Sopra Steria stadig er i marketing og stadig er i IT branchen, så er det alligevel et stort skifte at gå fra at arbejde med FMCG (Fast Moving Consumer Goods) marketing til marketing i et konsulenthus som Sopra Steria. Tidsperspektivet er lidt anderledes og mere langsigtet, hvorfor der heller ikke er samme ”panik” med altid korte og meget stramme deadlines, som jeg har haft i nogle mine tidligere roller. Budskaberne og indholdet er også anderledes, der er ingen udsalg, prisbaskere eller køb-nu-og-bliv-et-bedre-menneske knapper. Historierne som skal fortælles her, handler om mennesker, tillid og kvalitet i det arbejde, der skal leveres til kunderne og der skal ikke følges op med gule pris-splashes. Det kommer jeg til at trives rigtig godt med!

Kultur, fællesskab og social kontakt

Det er helt tydeligt for mig, som stadig kan tillade mig at kalde mig ”ny”, at der, på tværs af afdelinger og projekter i Sopra Steria, er et godt sammenhold, fælles mål og en god kultur. Og det på trods af, at det er en kæmpe udfordring at skabe og derefter opretholde et fællesskab, et tilhørsforhold og en løbende social kontakt, når hovedparten af medarbejderne er konsulenter, som for det meste sidder ude hos kunderne. Men på trods af denne udfordring, så føler jeg alligevel, at det er lykkes at inkludere alle i fællesskabet og skabe sociale bånd kollegaer imellem.

Under de seneste års Corona-nedlukninger prøvede mange virksomheder pludselig kræfter med den fysiske adskillelse og hvad den betød for kulturen. Mange medarbejdere og ledere i andre virksomheder ved derfor også, hvor meget ”ekstra” det faktisk kræver at opretholde et godt informationsflow, bevare det sociale aspekt på digitale platforme og samtidig give ens medarbejdere de bedst mulige betingelser og værktøjer til at kunne arbejde effektivt. Corona ændrede selvfølgelig også hverdagen for alle mine Sopra Steria kollegaer, men langt hen ad vejen, skulle de ”bare” gøre mere af alt det de gjorde i forvejen, fordi de var vant til at være fysisk adskilte. Stor respekt for at kunne opbygge en stærk kultur, når man ikke ses særlig ofte.   

En anden ting Sopra Steria gør godt, er deres tilgang til deres medarbejdere, nye som ”gamle”. De går utroligt højt op i medarbejder- og arbejdsglæde og stræber hele tiden efter at forbedre deres i rangering i ”Great Place to Work”. Der bliver gjort meget for at løfte og hjælpe den enkelte medarbejder med at blive en succes og der er stor forståelse og respekt for alles forskellige kompetencer. Ingen kan alt, men sammen står vi stærkere. Der er en stor grad af frihed under ansvar, og at der tages meget individuelle hensyn i udarbejdelsen af mål, opgaver og den enkeltes arbejdsrutiner.

Den første tid har været fantastisk og meget overvældende, men på den absolut bedste måde og jeg ser frem til tiden der kommer.

Andre relevante artikler om det at være Graduate eller ansat i Sopra Steria.

Graduate i Sopra Steria – en IT-arbejdsplads med mange muligheder
Beretning fra en graduate: Emil Verdoes
Beretning fra en Graduate: Christian Bendtsen

Search

digital-ledelse-og-kultur

Lignende indhold