Er RPA digitaliseringens gaffatape?

| Læsetid: minutter

Digitalisering og automatisering vinder i disse dage større og større indpas på det danske arbejdsmarked. Der findes et hav af løsninger og teknologier, og især det hypede akronym RPA (Robotic Process Automation) er særligt omtalt som den nye og smarte løsning, vi alle bør benytte. Men skal vi følge trenden?

Vi kender det alle sammen. Vi vil gerne have den bedste løsning hver gang, men vi vil også gerne udrette noget og ikke bakse med det samme i for lang tid. Og samtidig gør vi vores bedste, inden for den tid vi har. Når det kommer til digitalisering og herunder automatisering, har vi alle en værktøjskasse med forskellige stykker værktøj i. I en lang årrække har vi digitaliseret processer og opgaver for medarbejdere og kunder, som oftest har været en del af indsatser, hvor hele systemer skulle udskiftes. Det giver gode løsninger, der kan bruges i mange år.

Den nye dreng i klassen

Inden for de seneste år er der kommet et “nyt” værktøj i værktøjskassen, som lige nu er det nye og smarte, alle gerne vil bruge. Værktøjet er nemt, hurtigt og let at anvende. Det er som om, vi har fundet digitaliseringens svar på gaffatape. Her taler jeg selvfølgelig om RPA. Enhver virksomhed med lidt historik har gamle systemer, hvor automatisering ikke er lige til. Så hvad gør man i disse situationer? Jo, man bruger det, man har i værktøjskassen, og får noget godt ud af det.

Det er ikke, fordi der er noget i vejen med gaffatape. Tværtimod er det en fantastisk opfindelse. Det er nemt, billigt og utrolig effektivt til de specifikke formål. En lang række håndværkere (læs IT-folk) vil sige, at gaffatape ikke er et rigtigt (IT-) værktøj, men man kan ikke se bort fra, at det ofte løser vigtige opgaver både hurtigt og effektivt. Løsningen er sjældent permanent, og man kan altid gå tilbage og ændre til en mere langsigtet løsning, når tiden er moden til det. I mange virksomheder giver RPA adskillige nye muligheder for hurtigt og agilt at få udrettet noget, og samtidig giver det muligheden for at insource en del af den forretning, man tidligere har outsourcet.

Den rette løsning

I Sopra Steria hjælper vi vores kunder med at analysere de muligheder, vores kunder står overfor. Ud fra kundens situation, og de muligheder som ligger inden for strategien, tid og kompetencer, rådgiver vi om den bedst egnede løsning.

Så næste gang din virksomhed står over for en digitaliseringsopgave, skal I spørge jer selv: ”vil vi ordne dette med gaffatape eller vil vi investere i en fuld automatiseret løsning?” Begge muligheder kan være rigtige alt efter situationen.

Search