Star Wars, droider, projekter og ledelse

af Sopra Steria Danmark
| Læsetid: minutter

I går var International Star Wars dag – ”May the 4th be with you” og i den anledning var det naturligt med et blogindlæg om projektledelse.

Selv om man ikke er en Star Wars aficionado, og handlingen i den episke science fiction saga foregår i ”en fjern, fjern galakse for meget længe siden”, kan nutidens projektorganisationer alligevel hente både læring og inspiration ud af de mange timers underholdning i selskab med Luke Skywalker og co.

Stemmerne på CxO niveau

IT, Finans, Marketing og mange andre funktionelle organisatoriske enheder, har hver deres dedikerede stemme på C-level. CIO, CFO, CMO og de andre CxO’s fokuserer på deres respektive områder og sikrer sammenhæng mellem strategi og eksekvering. Dog ofte med et drifts- og linjeorganisatorisk fokus for øje. De har ofte kontrol over hver deres andel af det samlede budget og kan igangsætte en række initiativer med de ressourcer, som hører til i deres del af organisationen.

Men hvem har ansvaret for de tværgående initiativer og projekterne?

Projekterne er afhængige af bla. tværorganisatoriske kompetencer, teknologier og økonomi. Hvordan sikrer en organisation, at man ikke enøjet styrer projektporteføljen udfra økonomi, men også inddrager behovet for ressourcer og andre begrænsende faktorer i styringen. Hvem er det, der på CxO niveau har erfaringen og indsigten til at kigge på tværs, som kan oversætte mellem de forskellige fagområder, og som samtidig har fagligheden, når der skal tages beslutninger om emner som agil transformation, eller andre ændringer som vil resultere i en omfattende organisatorisk påvirkning?

Guld droiden fra Star Wars

En af de få karakterer som har været med i samtlige 10 Star Wars film er droiden C3PO. Den guldfarvede robot er skabt og programmeret til at oversætte mellem forskellige sprog, samt guide i adfærd og etikette. Det er netop disse egenskaber, som mange organisationer har behov for på CxO-niveau, når talen falder på tværgående udviklingsaktiviteter. Hvorvidt de 3 P’er i C3PO skal stå for projekter, programmer, portefølje eller produkter, er i denne sammenhæng ikke det væsentlige. Det essentielle er, at der er én person med ansvaret for, at der eksekveres, samt at de rette rammebetingelser for effektiv eksekvering er tilstede. Denne person skal kunne se sammenhænge på tværs af organisationens øvrige tiltag.

Ledelsens opbakning er essentiel for projekters succes

I mange lærebøger om projekt- og porteføljeledelse er det anført, at ledelsens opbakning til projekterne, er den vigtigste forudsætning for, at de lykkes. Det er derfor paradoksalt, at der ikke er ”en projekternes stemme” på det øverste ledelsesniveau, som er i organisatorisk øjenhøjde med de øvrige ledere. Ofte skal projektorganisationen sælge deres ideer om projekter eller ændrede projektmetoder ind til ledelsen. Her skal de overbevise det samlede kollegium af CxO’er, om at ændringer er en god ide. Men det kan være en ulige kamp, at sælge noget opad i organisationen. Det er anderledes, når det er en person, som i forvejen er med i “klubben”, som kommer til ligestillede med en idé. Ofte er det kun i de tilfælde, hvor et projekt anses for at være ekstra vigtigt, at der nedsættes en egen og særskilt organisation til dette, som refererer helt uden om de normale kanaler, men hvorfor er det kun i særlige tilfælde?

C3PO har igennem 10 Star Wars film været en del af den faste rollebesætning. Han har med sine unikke kompetencer hjulpet heltene til succes igennem den samlede saga. Jeg er overbevist om at en C3PO på projektorganisationernes CxO niveau også vil medføre succes.

Artiklen er skrevet af tidligere Sopra Steria ansat Henrik Hajslund

Kontakt os

Search