“David gange tre frem for én Goliath” vinder skatteministeriets IT-milliardudbud

af Christer Rauh - Head of Marketing
| Læsetid: minutter

Tre af konsulentbranchens hårdtslående danske mellemspillere har netop vundet et udbud i milliardstørrelsen ved at gå sammen i et konsortium - A-2, EPICO og Sopra Steria

David mod Goliath-sejren kommer i en tid, hvor mange offentlige udbud og IT-projekter har været kritiseret for en høj grad af blandt andet ineffektivitet og forsinkelser. Dette nye konsortium skal være svaret på disse problemstillinger, og resultater skal nås gennem samspil både i og uden for konsortiet til skatteministeriets, skatteydernes og IT-projektets fordel. For selv om man før kæmpede imod hinanden, så skal man lægge sværdene og arbejde sammen, siger konsortiet.

A-2, EPICO og Sopra Steria. Hvis ikke navnene ringer en klokke i den brede offentlighed, er det lovligt undskyldt. Ikke desto mindre har de tre danske konsulenthuse, netop vundet et milliardudbud fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST).

"Et meget vigtigt samarbejde for Sopra Steria Danmark. Vi har en klar strategi for samarbejde, vi tror på det brede samarbejde hvor diversitet og kompetence på tværs af leverandører vil sikre de bedst mulige resultater for Skatteministeriet. Sopra Steria i Norden er en stærk bidrager til den offentlige digitalisering og har gennem årene opbygget omfattende ekspertise, baseret på vores erfaring med lignende ministerier i Norden, Vi håber at dette kan tjene som inspiration til fremtidige beslutninger", udtaler Rasmus Reitz

Udover at det giver enorm glæde hos konsortiets deltagere, kaldes det er et klart signal på nye tider i det offentlige, hvor fokus bliver på evnen til at samarbejde – både internt og eksternt samt med konkurrenterne. Til alles bedste.

”Resultater skabes bedst i samspil. Og det er netop det, som dette konsortium står for. Alle parter i rammeaftalen har nemlig en aktiv interesse i, at vi bliver en succes i samarbejde og i samling – både inden for og uden for konsortiet. Dette bør klart være fast bestanddel af fremtidens succesmodel for udbud, for det betyder effektivitet og kan endda betyde, at kvaliteten i hele konsulentbranchen hæves. Det mener vi bestemt er til fordel for såvel skatteborgerne som Skatteministeriet og selvfølgelig også de enkelte projektparter”, lyder det fra konsortiet i en fælles udmelding.

 

Peter Müller, A2 (t.v.), Pelle Westphal Olsen, Epico (m), Rasmus Vittrup Halvor Sopra Steria (t.h.)
Peter Müller, A2 (t.v.), Pelle Westphal Olsen, Epico (m), Rasmus Vittrup Halvor Sopra Steria (t.h.)

Fremtidens udbudsmodel er til det offentliges fordel

Konsortiet giver stor ros til UFST for at have valgt at prøve kræfter med en alternativ konstellation på projekterne, der vil løbe fra 2024-2028. Oftest har store udbudsprojekter nemlig gået til et af de store konsulenthuse,  hvilket har vakt kritik af statens favorisering af “de store”. Men med de nye konsortiemodeller kan to eller flere aktører gå sammen for i fællesskab at stå for leverancen af projekter. 

Det vindende bud sker således i kølvandet af, at UFST valgte at ændre sin sourcing strategi, således der kommer mere fokus på resultater i stedet for antallet af timer, der bruges på projekterne. Det er en udvikling som betyder, at IT-leverandørerne i højere grad vil have resultatforpligtelsen og dermed vil holdes op på leverancen til det offentlige. Det er en udvikling, som konsortiet hilser velkommen, og konsortiet forventer markante resultater og markant forstærkede processer gennem samspillet af de tre aktører til fordel for det offentlige – både nu og fremover. 

"Set ud fra et dataperspektiv er det en fantastisk mulighed at komme på Skatteministeriets rammeaftale. Ministeriet er en af de myndigheder, der håndterer og processerer de største datamængder i staten. Som hos mange andre store organisationer må der gemme sig et væld af muligheder, hvis det kan lykkes at gøre ministeriets data klar til den kommende AI-tidsalder." udtaler Kasper Lynge

“Lige nu har vi det, som når man får lov til at komme på fodboldbanen fra bænken af. Så skal man jo også vise, hvad man dur til, og det er vi sikker på, vi kommer til at gøre. Vi kommer med en forsyningssikkerhed i form af en konstellation af flere aktører der bl.a. leverer rådgivning, eksekveringsassistance, interim management samt leverance fra flere parter. Den store forskel, vi gør her, er ved hver især at være specialiseret i vores område og byde ind fra flere vinkler. Så får det offentlige også en mere direkte vej ud til dem, der sidder med projektet. Når man er i en stor organisation, så skal man tit igennem en lang række mellemled. Den her model, tror vi på, er billigere, mere effektiv og vi er ikke bange for at tage ansvar for leverancen”, slutter konsortiet.

Om konsortiets partnere

A-2 A/S - Managementkonsulenthuset A-2 er grundlagt i 2001 og leverer uafhængige, specialiserede konsulentydelser til den offentlige og private sektor i Danmark. A-2 har 40 konsulenter fordelt i Århus og København og er kåret af MyImage til det konsulenthus med bedste kundetilfredshed.

EPICO-IT A/S · EPICO er et af Danmarks største IT-konsulenthuse. EPICO’s kerneforretning består af identificering, kvalificering og levering af IT-konsulenter. EPICO formidler hvert år over 600 konsulenter til vores kunder, og vi har udviklet vores egen leverance-model med fokus på kvalitet i onboarding, kvalificering, vidensdeling til gavn for vores kunder. 

Sopra Steria A/S · Sopra Steria er en af Nordens førende konsulenthuse inden for rådgivning, digitalisering og innovation. Vi er en del af Sopra Steria-gruppen med over 60.000 ansatte i næsten 30 lande. Sopra Steria er desuden eksisterende leverandør til Skatteministeriet, herunder Udviklings- og forenklingsstyrelsen og har leveret rådgivning, udvikling og projekter siden selskabets stiftelse i 1961.

Du kan også læse mere om os og rammeaftalen i Computerworld.
Eller hente pressemeddelelsen hos Rossen & Company

Har du spørgsmål, så er du er velkommen til at kontakte: Rasmus Halvor, Salgsdirektør Sopra Steria Danmark på E-mail: rasmus.halvor@soprasteria.com Telefon: +45 61 77 70 70

Search