Husbanken: Thumbs up for boligstøtte-ansøgning online

Husbanken: Thumbs up for boligstøtte-ansøgning online

Snart kan dem der har brug boligstøtte indsende en ansøgning med mobilen. Let for brugerne og effektiv for kommunerne og Husbanken.

 

HusbankenSnart i MÅL: Anne-Brit Elvestad, produktejer for den nye løsning i Husbanken, og interaktionsdesigner Cecilie Fjellhøy fra Sopra Steria viser frem, hvordan den nye ansøgningsløsning til boligstøtte ser ud på mobil. I løbet af året, vil løsningen være på plads for alle brugere. Alle foto: Hanne Kristine Fjellheim / Sopra Steria

I samarbejde med blandt andet Sopra Steria udvikler Husbanken en elektronisk ansøgningsløsning, der gør det lettere for boligstøtteansøgere uanset om de bruger en pc, tablet eller mobiltelefon.

- Boligstøtte er et vigtigt middel til at sikre, at folk med lave indkomster og høje boligudgifter har en passende bolig. Hvert år får vi omkring 70.000 nye ansøgninger og udbetaler tre milliarder kroner, siger Anne-Brit Elvestad produktejer for den nye løsning i Husbanken.

- De fleste af beregningerne er automatiseret, men ansøgere skal udfylde lange og komplicerede papirblanketter, som kommunale sagsbehandlere skal kontrollere og skrive ind i systemet. Det vil snart være fortid, når man kan sende ansøgninger elektronisk, siger hun.

Udviklingen af løsningen er et vigtigt bidrag i bestræbelserne på at digitalisere den offentlige sektor. Regeringens mål er, at nettet skal være den primære kanal for den offentlige forvaltnings kommunikation med borgerne

Undgår bureaukratisk sprog

Regler, der gælder for boligstøtte er kompliceret, og det nuværende ansøgningsskema indeholder mange vanskelige begreber. I den nye løsning, kan ansøgeren logge sig ind med NemID.

Oplysninger om personer, indkomst, bolig og andre ting, der er relevante for ansøgningen, hentes fra offentlige registre. Dermed slipper ansøgeren for at udfylde disse detaljer selv. Ansøgeren modtager klar information om hvilken dokumentation der kræves, og kan uploade som vedhæftede filer. Ingen papirer skal længere sendes med posten eller afleveres til kommunen. 

Efter ansøgningen er sendt, kan ansøgeren logge ind og følge med i fremskridtene. Man vil med tiden få et fuldt overblik over historie og status for ansøgningen, og har også mulighed for at ændre deres oplysninger.

Husbanken
TÆT SAMARBEJDE: Anne-Brit Elvestad og Cecilie Fjellhøy har arbejdet tæt sammen for at finde den bedste ansøgningsløsning for boligstøtte-ordningen. De har konkluderet, at en responsiv løsning, hvor mobiltelefonen er en central aktør, er den nemmeste for ansøgerne.

Udnytter mulighederne i mobilen

Projektet satsede på en «mobile first» tilgang og udviklede en responsiv løsning, der fungerer lige godt på alle platforme.

- Du tror måske, at ingen vil udfylde en ansøgning om boligstøtte på mobilen? Svaret er, at jo, hvis det er enkelt nok, og det meste er forhåndsudfyldt, så vi mener, at søgerne vil gøre det, siger Elvestad.

- Noget er faktisk lettest på mobil, såsom upload af dokumentation. Du skal blot tage et billede af lejekontrakten med din mobiltelefon og uploade det direkte ind i ansøgningen. Desuden er der faktisk mange i vores målgruppe, der ikke har en computer - men de fleste har en mobiltelefon, siger hun.

Brugertest på gaden

Interaktionsdesigner Cecilie Fjellhøy fra Sopra Steria siger, at der blev gjort en grundig behovsanalyse på forhånd og undervejs udføres flere brugertests.

- Den første brugertest gjorde vi på gaden. Vi havde prototypen på mobilen og spurgte taxachauffører og forbipasserende om at prøve løsningen. Mange af dem vi mødte, var faktisk reelle brugere, som havde modtaget boligstøtte. På den måde fik vi tidligt nyttig feedback på både indhold, funktionalitet og design, siger hun.

Undervejs er flere brugertests udført, herunder blandt sagsbehandlere i kommunerne og Husbanken, siger Elvestad. 

Universel design en selvfølge

Elvestad fortæller, at Husbanken længe har set universelt design som en naturlig del af alle projekter. Målet er, at alt fra selve ansøgningsskemaet til den faktiske bopæl skal være brugervenlig og tilgængelig for alle.

Alle led i den elektroniske ansøgningsproces vil derfor være til rådighed for folk, der er blinde eller svagtseende eller har andre former for nedsat funktionsevne.

Hurtigere behandling og mere tilfredse medarbejdere

- Ansøgningen bliver automatisk kontrolleret under udfyldning, og ansøgeren vil få besked om eventuelle mangler og fejl, forklarer Elvestad.

- Det medfører, at kvaliteten af de ansøgninger, vi modtager, er meget højere i forhold til de nuværende papirblanketter. Dermed slipper sagsbehandlere i kommunen for at bruge tid på at rette fejl og indsamle flere oplysninger.

Når det ikke er nødvendigt at taste papiransøgninger ind, får sagsbehandlere også frigjort en masse tid.

- Ved at automatisere opgaver, der opfattes som unødvendige, sådan at sagsbehandlerne kan bruge tid på mere spændende opgaver, ved vi, at medarbejdertilfredsheden vil stige, siger Elvestad.

Godt samarbejde i projektet

Cecilie Fjellhøy forklarer, at Sopra Sterias konsulenter arbejder med alt fra brugergrænsefladen på nettet til underliggende systemer. Sopra Sterias konsulenter, arbejder i tværfaglige teams med Husbankens egne projektdeltagere, og alle sidder samlet i en separat projektzone i bygningen.

Der har hele tiden været fokus på, at alle deltagere skal kunne se helheden i projektet, og alle bidrog til at skabe brugerhistorier og acceptkrav.

- Vi har haft et rigtig godt samarbejde, og vi har en god kultur for vidensdeling, som også fokuserer på at opbygge kompetencer i Husbanken, siger hun.

Skal måle effekterne

Husbankens moderniseringsprogram, SIKT, består af en række projekter. Boligstøtteløsningen er det første projekt, der bliver synlig og til gavn for eksterne brugere. En pilot lanceres i en eller nogle få udvalgte kommuner i september og i oktober bliver løsningen tilgængelig for alle. Anne-Brit Elvestad siger, at de er spændte på at se resultaterne:

- Vi har et stærkt fokus på gevinstrealisering, og skal måle hvilke gevinster løsningen giver i forhold til de mål, vi har sat inden for brugertilfredshed, medarbejdertilfredshed og effektivitet.

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Marketing- og Kommunikationsdirektør, Skandinavien
Tlf: +47 970 28 616
E-mail: kristin.blix-elton@soprasteria.com