MøllerGruppen: Tager digitalisering alvorligt

 MøllerGruppen: Tager digitalisering alvorligt

Bilbranchen har været konservativ, når det kommer til digitalisering. Nu tager den norske bilimportør MøllerGruppen initiativ til en række foranstaltninger for at tillade kunderne at drage fordel af de muligheder, som digitaliseringen kan give.

Cathrine Klouman og Rune Simensen står ved en Audi fra MøllerGruppen

ET SKRIDT FORAN: Dagens kunder er modnet digitalt, og forventer dermed øget tilgængelighed på egne betingelser. MøllerGruppen har taget konsekvensen af dette - og digitaliserer. På billedet: Cathrine Klouman, IT-direktør for MøllerGruppen og Rune Simensen, leder af det digitale team.

 

Med nye teknologier kommer nye muligheder, og de fremsynede bilkoncerner tager digitalisering alvorligt. Det betyder, at kunden snart kan tage sig af både bilhandel og bilpleje fra sofaen.

- Mange i bilindustrien har nok følt, at digitaliseringen ikke rigtig påvirker dem. Bilen er et fysisk produkt, og ikke noget, der kan sendes som datapakker gennem fiberkabler. Kunderne vil stadig se den, røre ved den, prøvekøre den og lugte de nye lædersæder. Tingene er dog ved at ændre sig. Vi er nu ved at gennemføre et pilotår for at gøde jorden for en omsiggribende digitalisering af organisationen, siger Cathrine Klouman, IT-direktør for MøllerGruppen.

En del af årsagen til dette er, at kundernes adfærd har ændret sig drastisk i de senere år. Dagens kunder er modnet digitalt, og forventer dermed øget tilgængelighed på egne betingelser. Møllergruppen erkendte, at de manglede den nødvendige viden til at kapre morgendagens kunder. Derfor har en af Norges største bilkoncerner hentet Cathrine Klouman fra stillingen som koncerndirektør i DNB. Hun skal føre Møllergruppen gennem et teknologisk skifte og over i den digitaliserede tidsalder.

 Bilde av logoen til MøllerGruppen på veggen til kontorene deres

 

Flere bilkøbere vil være selvbetjente på nettet
Rune Simensen, der har mange års erfaring med digitalisering og innovation fra telekom og bank, og leder det digitale team i MøllerGruppen mener, at digitalisering er positiv for alle parter:

- Dette er blot starten på en lang rejse. Digitalisering åbner mange døre for os, og det tillader os at arbejde smartere og mere effektivt. Men vigtigst af alt, digitalisering giver os helt nye måder at skabe merværdi for kunderne på, siger Simensen.

I en verden, hvor nethandel er ved at blive normen, og virksomheder som Amazon og Ebay er blandt verdens største uanset branche, har bilindustrien længe holdt igen. Er folk klar til at bruge mange hundrede tusinde kroner foran en skærm? I sidste efterår gennemførte MøllerGruppen en undersøgelse for at afdække modenheden blandt sine kunder. Her rapporterede over 25 procent af de adspurgte, at de gerne køber en bil online. For personer under 45, ligger andelen på over 40 procent.

- Det er blevet mere sikkert at købe en bil. Bilindustrien er blevet mere professionel og bilerne er af højere kvalitet. Der er også bedre garanti, så bilkøbernes risiko er reelt meget lille. Forudsætningerne er til stede for at købe en bil online, siger Simensen.

Han synes også, at det er interessant at se på den teknologiske udvikling i selve bilen. Om få år vil mange biler vil være online. Dette giver mange nye muligheder for mere værdiskabende ydelser til kunderne.

- Vores mål er at tilbyde vores kunder de bedste digitale selvbetjeningsløsninger på markedet, fortsætter Simensen.

Individualiserer bilen på sofaen
Konsulentselskabet Sopra Steria bistår MøllerGruppen med udviklingen af nye digitale ydelser, som bør være et supplement til det fysiske forhandlernet.

- Vi tror på det gode samspil mellem vores kyndige forhandlere og de nye digitale løsninger, siger Klouman.

IT-direktøren siger, at vejen mod et bilkøb som regel starter med, at kunden søger efter oplysninger på nettet.

- Derefter går turen til forhandleren, der hjælper med at specificere bilen endeligt. Fremadrettet får vi en løsning, hvor kunden gør sin konfiguration hjemme og derefter sender dem digitalt til forhandleren, der kan se på kundens bilkonfiguration og komme med tips og ekspertanbefalinger, siger hun.

Som en del af piloten for salg biler på nettet har MøllerGruppen udvalgt nogle bilmodeller, som man vil markedsføre, og først ude er Volkswagen Up!. Disse biler er mere eller mindre fuldt færdigkonfigurerede, således at bestillingen skal være enkel og leveringstiden kort. Netop tidsaspekter er et væsentligt incitament, som mange kunder sætter pris på, når de køber en bil.

Cathrine Klouman og Eli Toftøy Andersen står ute ved en bil og snakker.

UDVIKLER SPÆNDENDE APP SAMMEN: App’en ”Mit bilhold” giver dig mulighed for at tage dig af vedligeholdelse af din bil fra sofaen. Fra venstre Eli Toftøy-Andersen, som er ansvarlig for interaktionsdesign i Sopra Steria og Cathrine Klouman, IT-direktør i MøllerGruppen.

 

Al information på ét sted
MøllerGruppen har også store forventninger til den nye app "?", der også udvikles sammen med Sopra Steria. Her skal kunden kunne tilføje én eller flere biler. Eli Toftøy-Andersen, der er ansvarlig for servicedesign i Sopra Steria, siger, at den app de udvikler, lader dig booke værkstedstid, arrangere opbevaring af dæk og hente al slags relevant information om bilen og serviceydelser:

- Kunden skal slippe for at lede efter oplysninger om sin bil. Med app'en er alle oplysninger om bilen og forhandlerne inde på mobilen, mens kunden nemt kan modtage gode tilbud og købe ekstraudstyr som skibokse og barnestole. Dette henter du så hos din nærmeste forhandler eller på posthuset, siger Toftøy-Andersen.

Parallel kører et pilotprojekt med tablets ude hos flere forhandlere. Tanken er, at mekanikkere udstyret med tablets kan hente tekniske formularer og andre oplysninger, mens de arbejder på bilen, i stedet for at skulle gå ind på et kontor og bruge en stationær pc. Det giver endnu bedre kvalitet og mere effektiv service på MøllerGruppens værksteder.

Brugerinddragelse skaber entusiasme
Klouman understreger, at digitaliseringen af MøllerGruppen på ingen måde skal erstatte det nuværende forhandlernet. Tværtimod skal de mange forhandlere over hele landet nyde godt af alle fordelene.

- Vi bruger en masse ressourcer på at inddrage kunder, medarbejdere og forhandlere i vores udviklingsarbejde. Målet er, at kunden skal være i centrum, så han eller hun oplever, at det er simpelt og strømlinet både at købe og vedligeholde en bil. På den måde giver digitalisering os konkurrencefordele, slutter Klouman.

 

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Marketing- og Kommunikationsdirektør, Skandinavien
Tlf: +47 970 28 616
E-mail: kristin.blix-elton@soprasteria.com